En aptitretare inför Julen?



Duka har i år valt att i diverse veckomagasin annonsera inför julhandeln och bilderna är utrycksfulla i all sin enkelhet, eller hur? Märk också att denna första annons hänvisar till ytterligare annonsering senare i samma tidning.




Senare i samma tidning börjar alltså ett flera sidor långt bild-kollage. På sin hemsida har Duka förklarat julens trender för att underlätta för oss konsumenter som fortfarande tvekar vad vi ska handla och varför.

"Julen på DUKA är traditionell med inslag av romantiskt sekelskifte och skandinavisk design. Färgskalan är traditionellt röd och vit med inslag av svart och grönt och självklart silver och guld. Det är den härliga julkänslan som genomgående fått prägla vårt sortiment. Produkterna passar både på och kring ditt julbord men är givetvis utmärkta att ge bort som julklappar."

Antagligen har Duka valt att påminna om det vardagliga som behöver köpas in, som exempelvis bestick, porslin och textil, på ett trendigt sätt med inslag av jul. Det jag tycker är intressant är att Duka valt att utelämna text som ska locka intresset utan arbetar med effekten av bilden.

Grönroos (2007) skriver om betydelsen av olika medier och hur trovärdiga de är i konsumenternas ögon och trovärdigheten är sämst för annonsering och massmarknadsföring. Inte så svårt att förstå.


"Sources of communications messages" (Grönroos, 2007, s 306)

Kanske är det anledningen till utelämnandet av text till bilderna i Dukas annonseringskampanj inför julen 2008. För att verka mer trovärdig säger en bild mer än tusen ord, eller? Samtidigt visar bilden ett tydligt produktbudskap med design  och kvalitet vilket då är mer trovärdigt.

Kommentera gärna!

Brus nonstop!
Annelie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0