Spionfoton och live-intervjuer inför läxblogg 5

Under helgens matshoppning på ICA Maxi i Norrköping togs lite spionbilder inför blogg 5 och titta närmare på hur Maxi valt att positionera Yes-produkterna i butiken. 

Som vi känner till vid det är laget är placeringen av produkter avgörande för att fånga kunders intresse och få dem att köpa varan, då många ofta tar det som finns framför ögonen, bokstavligt talat men även det som finns på lämplig nivå för handen.  Det som förundrade mig var hur Maxi valt att ställa upp Yes- produkterna.



Som vi kan se på bilden ovan, upptar Yes - diskmedelstabletterna dels en hel hyllsektion dels några hyllor i ställningarna bredvid. Helt klart har Yes- produkterna fått mycket plats och finns lättåtkommligt för alla gällande bl.a. höjd.


På dessa två bilder visas hur handdiskmedlet däremot "enbart" upptar  dels 2,5 hela hyllor i den ena ställningen , räknat nerifrån (ovan bild) samt att de delar hylla med konkurrenter, dels har Yes en hel hylla längst ner i den anslutande hyllsektionen (nedre bild).


Vi fick intrycket att handdiskmedlet fått sämre platser, dvs. de nedre hyllorna, på grund av att de produkterna är så pass välkända att de säljer sig själva trots det dåliga läget i hyllsektionen. Kanske Maxi försöker lyfta fram de andra alternativen, för att öka konkurrensen så att Yes inte ska erhålla totalt monopol på diskmedel? Dock rådde det ingen tvekan om att  Yes var de produkter det fanns mest av i hyllorna för just diskmaskinen, gällande handdisken hade de sämre position men de upptog ändå mer plats totalt än konkurrenterna, även om det inte ser ut så om man bara tittar snabbt på bild nummer två uppifrån.

Under besöket vid rengöringsektionen ställdes även frågor till några främlingar vilket diskmedel de köpte och varför.


Anna
, 33, svarade att hon valde Yes Naturals - blå lavendel p.g.a. hon tyckte att den luktade godare än original Yes och att den levde upp till hennes förväntningar att "underlätta diskandet", samtidigt som den ska vara mild för händerna och bra för miljön. "Bara för att man diskar för hand behöver det inte lukta dissektionsmedel i hela huset,. Jag ser det lite som att lavendeln är lite av en aromaterapi som lugnar ner mig samtidigt som jag diskar, dvs jag varvar ner samtidigt som disken försvinner".  


Niklas
, 29, köpte Yes Sensitive, dels för att flickvännen sagt åt honom att köpa den men även dels för att deras 5-åring brukade vilja hjälpa till med diskandet. Därför ville de använda någon oparfymerad produkt som bl.a. Astma- och allergiförbundet rekommenderat för att förebygga ev. allergisk reaktion, då barn ofta är känsligare.


Nina
, 21, brukade ta det diskmedel som fanns närmast till hands och var billigast, hon hade ingen särskild favorit.

 

Tre röster ur YES kundkrets som har helt olika utgångspunkt när de köper produkten. Hur har YES valt att skapa en nära relation till sina kunder? Hur kommunicerar YES med sin marknad? Har varumärket betydelse vid köpbeslutet?

 

Läs vidare på läxblogg 5...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0