Alpnaering - ett hälsosammare alternativ

I en tid där hälsa och produkter kopplade till detta ämne blir allt vanligare så kan det vara svårt att särskilja olika märken, fabrikörer och vad som är prisvärt. Jag har sedan ett tag tillbaka arbetat av och till med homeparties för Alpnaering och blev efter Anettes förläsning nyfiken på hur de valt att segmentera och positionera sig på marknaden, då jag inte tänkt på det innan.



Men först lite bakgrundshistoria om företaget och produkterna.

Alpnaering har funnits i Sverige sedan 1990, med huvudkontoret i Jönköping. De har ett brett sortiment av soppor, buljonger, kryddor, hälsoprodukter och ansikts- och kroppsvård som tillverkas av familjeföretaget Nahrin, som har varit verksamma sedan 1954 och är belägna i Schweiz. Produkterna är smakrika, dryga och innehåller mindre salt och fett än andra produkter, och är i vissa fall helt fettfria. Det förekommer inga färg- och konserveringsmedel som inte är naturliga i produkterna och laktos - och glutenfria varor finns även med i sortimentet. Alpnaering är dessutom ett av de få företag som även erbjuder 1 års smakgaranti på köpta hälsokostprodukter och utöver detta har alla produkter lång hållbarhet. Gällande hudvårdsprodukterna så består dessa av standardiserade extrakt och 100 % rena essentiella oljor eller som Alpnaering beskriver det: "värdefulla örter och växtextrakt med naturlighet och kvalitet som grundtanke" (Alpnaering, 2008).


Hur marknadsför sig då Alpnaering? Skulle vilja påstå att det främst är en kombination av mun-till-mun-metoden och även kundens möjlighet att själva testa och uppleva produkterna under ett homeparty som gjort att Alpnaering blivit populära. Utöver detta medverkar representanter från Alpnaering på olika hälsomässor, produkterna testas emellanåt av olika tidningar som jämför olika märken, pris och kvalitet, utöver detta förekommer hemsidan som även den lockar kunder (Alpnaering, 2008).
         
 

Som vi alla känner till vid det här laget går segmentering av en marknad ut på att företaget delar in den potentiella kundmarknaden i grupper som har liknande egenskaper, behov och liknande reaktioner på marknadsförings aktioner. Genom att göra denna uppdelning kan företaget lättare nå ut och anpassa budskapet till "rätt" kund segment (Fill, 2005, s 328).


Ska man beskriva den segmentering Alpnaering använder sig av kan jag tycka att det är den psykografiska indelningen som är den mest framträdande, där först och främst intresse och åsikter är liknande. De andra, dvs. demografi, beteende, geografi och geodemografi, har inte så stor betydelse då exempelvis ålder och avstånd inte är något problem då det finns återförsäljare i olika åldrar runt om hela landet.  Skulle det mot all förmodan inte finnas en återförsäljare i närheten, går det lika bra att beställa varor själv över nätet.


Alpnaerings filosofi är: "vi tror att en sund kosthållning, balanserade hälsoprodukter och örtbaserad hudvård är viktig. Helheten ger dig utvändig omsorg i kombination med en kropp i näringsmässig balans, vilket leder till harmoni och allmänt välbefinnande". Med detta i åtanke är det inte särskilt svårt att urskilja målgruppen som de som är intresserade av hälsoprodukter som verkar både inifrån och utifrån samtidigt som det inte kostar skjortan. Eftersom Alpnaering har ett sådant brett utbud finns det något för alla oavsett ålder, inkomst, kön etc. Fast det ska väl erkännas att det i nuläget är mestadels kvinnor i olika åldrar som verkar som återförsäljare och anordnare av homeparties, men männen har börjat få upp ögonen för produkterna med.


Inom Alpnaering finns det en uppdelning mellan produkterna. Hälso- och matprodukterna går under namnet Alpnaering medan hudvården kan ses som ett subbrand där namnet Swissform används. Vet dock inte om jag skulle påstå att Swissform är "ett eget företag i företaget" som Anette uttryckte det, då Swissform är en utökad del av Alpnaering och inte en egen enhet i den bemärkelsen.  Dock så kan ju kunden själv välja hur homepartyt ska utformas, vill man bara ha en spakväll, en kombination av hälsoprodukter + spa, kanske bara en testsmakning av olika produkter etc.


Gällande positionering har jag ritat upp en bild över hur jag tycker/tror att Alpnaering ligger till, visst jag kan kanske kallas partisk eftersom jag jobbar med dessa produkter, men har testat på produkter från de andra företagen med och vill därför gärna se det som så att jag är ärlig i detta avseende.




Således vad kan man lära om olika hälsoprodukter? Tja det är ju upp till var och en vilka man vill tro på och använda. Jag skulle dock vilja påstå att det inte finns något rätt eller fel, då alla människor är olika och reagerar olika på saker. Dock hävdar jag att produkter som innehåller naturliga ingredienser är bättre för då vet man vad man får när man köper produkten och kroppen utsätts inte för onaturliga tillsatser och färgämnen. Ska man marknadsföra Alpnaering lite ytterligare kan jag rekommendera dem som är intresserade att uppsöka hemsidan, http://www.alpnaering.se/ för ytterligare information om produkter eller för en eventuell bokning av ett demo, där du själv har möjlighet att testa och uppleva de olika produkterna.


/Sophia


Kommentarer
Postat av: Anette Johansson

Det är alltid bra att börja analysera det man känner till, ofta ligger det så nära att man som du säger inte tänker på det. Termen "prisvärdhet" är svår att "plotta ut" eftersom det är en relativt subjektiv bedömning. Prova att istället skriva Högt Pris/ Lågt pris på axlarna, eftersom kvalitetsbegreppet finns med så blir resultatet av analysen en slags visualisering av prisvärdheten. Ni skriver att det främst är psykografiska variabler som karaktäriserar de segment som Alpnäring riktar sig till, det skulle ha varit intressant om ni utvecklat det med något exempel. Jag blir också lite osäker på om ni talar om återförsäljarna eller slutkonsumenten i analysen. Båda grupper kan jag tänka mig är viktiga för Alpnäring, kanske något ni kan utveckla i en framtida blogg om ämnet passar.

2008-11-23 @ 21:58:57
Postat av: Sophia "webmaster"

Tack Anette för infallsvinklarna. Jag funderade faktist på att ha högt respektive låg pris på positioneringsaxlarna, men då det bara är en mellanblogg valde jag att rita in dem i förhållande till hur jag personligen upplevt produkterna som prisvärda respektive upplevd kvalitet. Men håller med om att, om man inte gjort den personlig så hade högt och lågt pris passat bättre.

Angående de psykografiska variablarna tänkte jag mest på de som nämns ovan dvs. dels att man har ett delat intresse för hälso/skönhetsprodukter som inte innehåller ondödiga tillsatser etc, och dels att man tycker att det bla. är kul att träffa nya människor och att ens åsikterna passar in på alpnareings produkter. Men visst hade kanske kunnat vara tydligare, likadant angående analysen. Men tar detta till mig och ska försöka vara tydligare i framtiden. Tack!

/sophia

2008-11-30 @ 12:23:03
Postat av: Anonym

tänkte bara på de "naturliga" produkterna...som innehåller smakförstärkare, arom, mineralolja och silikon. hur kan man marknadsföra sig som naturligt då? men det är många som köper detta resonemang, och studerar inte. vilket du visserligen försökt. men kika lite närmare! Linnea

2009-04-13 @ 19:16:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0