Buzzador är bizzness




Jag har många runtomkring mig som pratar "buzzar" kring buzzador. Om ni inte vet vad det är så kan jag lite snabbt förklara hur jag ser på det. Som konsument kan du registrera dig och bli medlem, registrera namn, hur många barn du har, vart du bor, din utbildningsnivå, tillgång till bil, husdjur, intressen, klädstorlek. Alla dessa saker skriver du in om dig själv för att göra det lättare för Buzzador att hitta produkter du kan testa.. och allt är gratis, självklart. Som producent kan du enkelt göra marknadsundersökning om vad människor tycker om din produkt, lansera nya produkter och få igång försäljning genom att eventuellt nå trendsättare och opinionsbildare. Exempelvis just nu testas Iduns (Norskt livsmedels företag) ketchup, antagligen för att så smått testa vad den svenska marknaden kan ge dem innan en stor lansering?!

Jag registrerade mig för längesedan när jag blev bjuden på någon gratis soppa eller liknande i skolan. Gratis är ju alltid gott och hungrig är man då och då. Jag skrev in att jag bodde i Linköping, mitt namn, att jag inte hade varken barn eller husdjur, att jag läser på högskola, ingen bil, strl S-M, strl 37 i skor och att jag tycker om att shoppa som ett av mina intressen.

Enligt Buzzadors hemsida är de "Sveriges första och enda mun-till-mun marknadsföringsportal." I princip alla företag som säljer konsumentprodukter kan använda sig av Buzzador. "Från starten har vi i huvudsak arbetat med snabbrörliga konsumentprodukter". Enligt Buzzador själva har de 100 000 Buzzadorer som är "tränade" att berätta buzzadors budskap och dessa 100 000 människor når ut till ytterligare 1,6milj.

En Buzzador

  1. tar del av information om kampanjer (kommer via email)
  2. anmäler sig på webben
  3. tar emot paketet
  4. provar själv
  5. diskuterar med sina vänner och sprider kunskap och delar (ibland) ut varuprover
  6. rapporterar på webben om sina erfarenheter av kampanjen och produkterna  http://www.buzzador.se/
Vad jag än har skrivit för information när jag registrerade mig för ett bra tag sen så var det inget som intresserade detta företag, jag måste vara helt utanför målgruppen då jag inte fått en endaste gratispryl och jag lovar jag hade pratat mig varm om grejerna hade smakat bra och funkat bra. För ett företag kan detta vara ett billigt sätt att få svar på en del farhågor och testa en potentiell ny marknad. Men som jag skrev i föregående blogg har inte företaget någon makt om vad som sägs om produkten och genom detta kan det finnas en möjlighet att marknaden inte finns kvar efter allt buzzande.



Tack för mig.

Sofia K


Kommentarer
Postat av: Simonette

Det här är naturligtvis MYCKET effektivt och även om man inte är positiv till varan, så räcker det med att prata om den - budskapen sprids och varumärket blir känt. Nästa gång jag ser varan kanske jag inte minns exakt VAD jag hört om den, men jag känner i alla fall igen den eller namnet på den och det kan bli avgörande för mitt köpval av produkten.

Simonette

2008-11-09 @ 12:44:20
URL: http://assidoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0