Ta en VALS - det var riktigt roligt!

  Har ni tagit en vals på sistone?

Jag tog en idag och det var faktiskt riktigt roligt. Nu menar jag ju inte några danssteg utan undersökningen online på www.sric-bi.com/VALS. Där kopplas olika människors skilda köpbeteende till de resurser respektive person har och resultatet redovisas i olika typer; Innovators, Thinkers, Achievers, Experiencers, Believers, Strivers, Makers och Survivors. Typernas betydelse finns ingående beskrivet på hemsidan.


Det roligaste med testet var kanske inte frågorna i form av påståenden som skulle värderas och som klart avslöjar att detta är en amerikansk undersökning där man kan göra kopplingar till tradionella värderingar gällande kyrkans inflytande i följande påstående:

The federal government should encourage prayers in public schools.


eller tradionella genusrelaterade påståenden som:

A woman's life is fulfilled only if she can provide a happy home for her family.

Hur mycket man håller med eller inte, bildar den profil eller typ som man är i VALS-undersökningen. Det roligaste var ju att se om beskrivningen av typen stämde överens.

Jag blev i alla fall en Thinker vilket borde betyda Tänkare på svenska och det har jag ju själv trott att jag är men kanske i ett lite annorlunda sammanhang än just köpbeteende.

Hur är då en Tänkare enligt VALS undersökningen?

"Thinkers are motivated by ideals. They are mature, satisfied, comfortable , and reflective people who value order, knowledge, and responsibility. They tend to be well educated and actively seek out information in the decision-making process. They are well-informed about world and national events and are alert to opportunities to broaden their knowledge.

Thinkers have a moderate respect for the status quo institutions of authority and social decorum, but are open to consider new ideas. Although their incomes allow them many choices, Thinkers are conservative, practical consumers; they look for durability, functionality, and value in the products they buy."

Stämde det? Nja, sådär, vissa bitar men det var faktiskt kul att ta en VALS så testa du också - vem vet, DU kanske ska ta en VALS redan idag!

Slutbrusat för idag!
Annelie



Kommentarer
Postat av: Simonette

Åh Annelie, Du är alltid så duktig! Fick inte tillfälle att berömma Din och Sofia-flickornas rapport i förra kursen, men jag är säker på at den hamnar i nästa upplaga av Hollensen. Den var suverän!

Har inte kollat din vals ännu, men brukar ju dra en själv ibland:)

2008-11-13 @ 16:29:51
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: Sofia K

Haha, det var längesedan jag gjorde en "undersökning" som gör att jag känner igen mig så mycket. Gissa vad jag blev? Först Experiencer och sedan achiever. Det passar så himla bra in på mig o mitt köpbeteende. Läs "Experiencers quickly become enthusiastic about new possibilities but are equally quick to cool" den talar om mig ganska generellt tycker jag.





Kram

2008-11-13 @ 16:35:26
URL: http://brusnonstop.blogg.se/
Postat av: Annelie

Tack Simonette - det var rart skrivet. Och Sofia, visst var den kul. Visst blir man lite fundersam över hur mycket företagen antagligen vet om mig som kund när de riktar in sin marknadsföring på just sin målgrupp. Känner att jag nog levt i stor okunskap.

2008-11-14 @ 06:55:02
URL: http://brusnonstop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0