Är buzz bara bizz?

I en artikel jag läste i tidningen BusinessWeek , 2001 skriver författaren att när nya Ford Focus skulle lanseras i USA valde företaget att kommunicera genom att låta opinionsbildare/trendsättare köra bilen gratis under en viss period. Ford betalade inte någon kändis för att köra bilen utan erbjöd diskjockeys, party planners  människor som influerade andra att låna bilen. På detta sätt behövde inte Ford betala något utan använde de resurser de hade nämligen bilarna. Denna marknadskommunikation genom utvalda sändare resulterade i att Ford sålde 286,166 bilar och föräljningen gick även förbi konkurrenten Honda Civic. Vi vill helt enkelt vara och ha samma sak som vår idol eller coolaste personen i närheten?!



Buzz marketing kan förklaras som en aktiv handling ett företag gör för att placera "hemlig" information hos en liten skara människor som ingår i ett attraktivt kundsegmentet gällande en viss produkt eller tjänst. Företaget söker upp människor som är starka opinionsbildare inom en viss grupp exempelvis arbetskamrater eller dagisfröknar. De som blir utvalda att få reda på informationen blir säkert smickrade och berättar för sina vänner, familj och kollegor, precis det som företaget vill.

 Vem är sändaren den här gången?


Buzz marketing borde fungera bäst gällande produkter som anses trendiga och där företagen siktar på att nå "innovators" och de early adopters" som kan anses vara trensdättare och opinionsledare. Då buzz marketing används mer och mer finns det en risk att det överfår från buzz marketing till något alla företag arbetar kring nämligen gammal hederlig marknadsföring. Svårigheter kan vara att då buzzern berättats vidare till personer i vänkretsen kan meddelandet förvandlas som i "viskleken" ni vet. Företaget har helt enkelt ingen kontroll över meddelandet och detta skapar en risk samt att sändaren måste vara rätt person (tillräckligt viktig) för att skapa ett buzz kring produkten ti.

"But for companies used to carefully controlling their message, buzz marketing can put them on unfamiliar and risky ground" BusinessWeek, 2001.

Buzz marketing, vart finns det?
Överallt men mycket kan hittas via Internet genom bloggar, chatrum, communities men även genom att placera produkten på ett sätt och i anknytning till opinionsbildare i det "verkliga livet".

Sofia K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0