Var det bättre förr?

Under session 1 i marknadskommunikation den 5/11-08 berättade och visade Anette Johansson statistik över hur stor andel av det svenska folket som försöker att aktivt undvika reklam.



Vidare visades denna bild över hur ungefär 32 miljarder kronor delades upp mellan olika media, där tv, storstad- och landsortspress och internet utgör de största aktörerna.



Med dessa bilder i tanke så undrar jag hur tv-annonsörer egentligen tänker. Stora summor läggs ner på en kortare stunds reklam för att sedan ignoreras av så många som 74,5% enligt de som deltagit i undersökningen. Är företagens tanke att även om man inte ser reklamen så ska man påverkas genom exempelvis ljud? Många reklamfilmer har ofta någon form av låt eller jingel inkluderad i budskapet eller reklamen tex. McDonalds "I´m lovin´it". För även om vi inte ser reklamen så går ju delar av budskapt in via hörseln, vi associerar låten med McDonalds och vet vad företaget representerar.


Är det företagets tankesätt att "syns vi inte finns vi inte" som påverkar beslutet av att välja tv-reklam som ett medium för att nå ut till potentiella kunder? För det är ju inte lätt att undgå tv-reklam, för även om man försöker att byta kanal så är det reklam på de andra tv-kanalerna också och lämnar man rummet i pausen så följer ljuden ifrån tvn med en i resten av hemmet ändå.


Tv-reklam är något som både kan reta upp samtidigt som det kan påminna om gångna tider. Satt och tittade på gamla reklamfilmer på youtube och insåg att man kände igen och till och med kunde sjunga med i äldre reklam som man visserligen glömt bort ytligt men som ändå väckte minnen. Frågan som då dyker upp är om vi reagerar likadant på reklam om några år? Idag kan vi se tillbaka på viss reklam och skratta åt deras utformning då vi har blivit bortskämda med snyggare, flashigare design, fräcka låtar och ett mera varierat utbud. Äldre reklam kan anses töntig och föråldrad, men de har uppenbarligen lyckats då man på något plan mins dem och de väcker känslor. Idag däremot kommer ständigt ny reklam för samma produkter, man hinner inte riktigt "fastna" för en reklamfilm innan den är utbytt. Visst nytt är bra, men det ligger kanske något i talesättet att gammalt ger trygghet och att det var bättre förr.

/ Sophia E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0