Kurrar det i magen?



Vilka känslor väcker den här reklamfilmen hos dig?

Vi som har vuxit upp med slogan "Livet har sina goda stunder" associerar denna reklam  till sommar, sol och familjestunder. Reklamfilmen byggs upp under tiden med att ett ungt kärlekspar skiljs åt under försommaren för att sedan efter sommarens alla händelser återförenas. Känslor: välmående, kärleksfullt, igenkännande, glädje, trygghet. Reklamfilmen är skapat på ett sådant sätt att den anknyter till oss tittare på ett emotionellt sätt.

Reklamfilmen riktar sig till en målgrupp (mottagare) bestående av tonåringar där McDonald´s (avsändare) väljer att kommunicera varumärket i form av en slogan och jingeln "livet har sina goda stunder" utöver själva logotypen. Budskapet är varumärkeskommunikation där man vill att kunderna ska komma ihåg och associera  till  McDonald´s.





Vilka känslor väcker den här reklamfilmen hos dig?

Här grillas det hamburgare. Vi får känslor av hunger, produktkvalitet och hetta. I reklamfilmen är budskapet att deras produkt är den bästa och att de grillar dem till skillnad från konkurrenterna. Avsändaren är Burger King och mottagare är ungdomar och vuxna, möjligtvis mer män på grund av hamburgarens storlek.

Vi kan se hur Burger King riktar in sig på produktbudskapet i sin varumärkeskommunikation. Whopper är ju ett varumärke som symboliserar Burger King men i denna reklamfilm är den emotionella anknytningen i första hand till produkten.


Till vem går du när du är hungrig?


Oavsett vart du går när du ska äta hamburgare så använder avsändarna olika sorters kommunikationsstrategier och antagligen påverkas du som konsument medvetet eller omedvetet. McDonald´s kommunicerar  med sitt varumärke genom både produkt, plats, pris och promotion.  För att bygga "brand image" använder sig McDonald´s antagligen av en likadan marknadsföringsstrategi i alla kanaler, exempelvis annonser, tidningar och radio etc. Ompositionering sker med fokus till varumärket. Burger King har en mera produktorienterad marknadskommunikation, där "brand image" antagligen byggs på produktens egenskaper. En anledning till att de kommunicerar med marknaden på olika sätt kan vara att Burger King vill differentiera sin marknadsföring till att vara mer produktfokuserad då de inte är marknadsledande men ändå troligen inriktar sig på ungefär samma målgrupp.

Kommentarer
Postat av: Anette Johansson

Hejsan,

kul att se att ni är igång med bloggen och redan gjort flera inlägg. Fiffigt namn! Jag ser fram emot att läsa er nästa blogg som relaterar till den första föreläsningen och bokens första 4 kapitel.

2008-11-05 @ 09:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0