Läxblogg 6: Hur arbetar en internetbank med integrerad marknadskommunikation?






Skandiabankens vision är att "ha de mest nöjda kunderna" och värdeord inom organisationen är accountability, respect, passion och pushing beyond boundaries (http://www.skandiabanken.se/).


Hur kommunicerar då Skandiabanken med sina kunder för att uppnå sin vision?


Enligt nedanstående figur "The integrated marketing communication triangle" (Grönroos, 2007) bygger integrerad marknadskommunikation på att vad företaget säger, gör och vad människor tycker ska stämma överens.




(Grönroos, 2007, s.307)


What the firm says? Skandiabanken uttrycker i planerad kommunikation att de är prisvärda, enkla och ärliga genom integrerad marknadsföring med samma typsnitt, design och samma "story".


What the firm does? De kommunicerar med budskap om bra villkor utan onödiga avgifter med hjälp av olika kommunikationsverktyg för att skapa ett sammanhängande budskap så att människor ska känna igen sig. Internt arbetar Skandiabanken med värdeorden och visionen dagligen och detta är av högsta intresse för ledningen då värdeorden ska kunna spåras i kundservicepersonalens kundkommunikation. Troligen hanteras informationen via intranät men även via veckomöten då det informeras om kommande kampanjer för att alla ska vara förberedda.


What others say and do? Den oplanerade kommunikationen är svår att kontrollera. Om vi utgår ifrån den blogg VD Fredrik Sauter skriver där kunder och utomstående kan kommentera kan man reflektera över att det är många som gillar det banken står för och en del kunder ifrågasätter och klagar. För att utvärdera marknadskommunikationen och vad kunderna tycker på riktigt krävs det att exempelvis Nöjd Kund Index (NKI) utförs under årets gång.



                                                                                      

www.skandiabanken.se

Vi kan alltså se att Skandiabankens vision är i linje med den integrerade marknadskommunikationen och de verkar arbeta intensivt för att kunderna tydligt ska se bolaget som enhetligt. Den senaste tiden har Skandiabanken även fått utrymme i Dagens Nyheter där det uppmärksammats det arbete VD Fredrik Sauter gör för att motarbeta barnporr. Att en bank kan visa socialt ansvar skapar en känsla av "goodwill" och denna PR är gratis och av hög trovärdighet (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=846975).  Den PR som Skandiabanken får samt positiv word of mouth (WoM) är oplanerad kommunikation som är gratis men mycket effektiv (Grönroos, 2007). Värt att kommentera är också hur lite företag kan göra åt negativ WoM och hur mycket mer den sprids.

Viktigt är att fortsätta leverera och behålla det kundfokus som finns och att alla tre sidor av Grönroos integrerade marknadskommunikationstriangel säger samma sak internt och externt; enkelhet, prisvärd service och ärlighet. Den interna marknadsföringen är alltså minst lika viktig som den externa. De nackdelar som finns med att differentiera sig tydligt som en internetbank är att potentiella målgrupper, som exempelvis äldre data-ovilliga kunder, försvinner samt med den integrerade marknadskommunikationen ökar tidsåtgången för företagets planeringsbeslut och kan hämma kreativiteten inom företaget (Fill, 2005). Kommunikationen ut mot kund säger samma sak vare sig det visas i TV, på hemsidan eller via en kundtidning. Vi anser att Skandiabanken lyckats med att integrera sin marknadskommunikation genom olika kommunikationsverktyg och att kunna möta kundernas förväntningar och kommunicerar sin vision från insidan till utsidan - internt och externt.



Nöff nöff, jag vill brusa mer..(men då blir det för många ord)

Kommentarer
Postat av: LotuzAngel

Gillar tv-reklamen stark, och har en positiv bild av denna bank även om jag inte själv är kund. Frågan för dom nu är väl hur dom får såna som mig, som är positiva att bli deras nya kunder? Steget är inte långt borta även om jag aktivt inte tar det...

2008-12-17 @ 23:00:34
URL: http://lotuzangel.blogg.se/
Postat av: Anette

Tack för ett bra inlägg!

2008-12-22 @ 15:20:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0