Spionfoton och live-intervjuer inför läxblogg 5
Som vi känner till vid det är laget är placeringen av produkter avgörande för att fånga kunders intresse och få dem att köpa varan, då många ofta tar det som finns framför ögonen, bokstavligt talat men även det som finns på lämplig nivå för handen. Det som förundrade mig var hur Maxi valt att ställa upp Yes- produkterna.

Som vi kan se på bilden ovan, upptar Yes - diskmedelstabletterna dels en hel hyllsektion dels några hyllor i ställningarna bredvid. Helt klart har Yes- produkterna fått mycket plats och finns lättåtkommligt för alla gällande bl.a. höjd.


Under besöket vid rengöringsektionen ställdes även frågor till några främlingar vilket diskmedel de köpte och varför.
Anna, 33, svarade att hon valde Yes Naturals - blå lavendel p.g.a. hon tyckte att den luktade godare än original Yes och att den levde upp till hennes förväntningar att "underlätta diskandet", samtidigt som den ska vara mild för händerna och bra för miljön. "Bara för att man diskar för hand behöver det inte lukta dissektionsmedel i hela huset,. Jag ser det lite som att lavendeln är lite av en aromaterapi som lugnar ner mig samtidigt som jag diskar, dvs jag varvar ner samtidigt som disken försvinner".
Niklas, 29, köpte Yes Sensitive, dels för att flickvännen sagt åt honom att köpa den men även dels för att deras 5-åring brukade vilja hjälpa till med diskandet. Därför ville de använda någon oparfymerad produkt som bl.a. Astma- och allergiförbundet rekommenderat för att förebygga ev. allergisk reaktion, då barn ofta är känsligare.
Nina, 21, brukade ta det diskmedel som fanns närmast till hands och var billigast, hon hade ingen särskild favorit.
Tre röster ur YES kundkrets som har helt olika utgångspunkt när de köper produkten. Hur har YES valt att skapa en nära relation till sina kunder? Hur kommunicerar YES med sin marknad? Har varumärket betydelse vid köpbeslutet?
Läs vidare på läxblogg 5...