Blogg 3: Att ändra attityder- The best a man can get?

I denna blogg har vi valt att diskutera kring hur företag,  vars produkter kan identifieras som låg-engagemangs-produkter, försöker förändra eller förstärka våra attityder. Det som är intressant är hur företag har arbetat för att förstärka attityden till varumärken samt att bygga förtroende genom att visa upp sportstjärnor och kändisar för att introducera nya associationer till varumärket. Vi kommer att presentera kopplingar till figuren 5.6 och 6.6 (se blogg: teorier inför blogg 3) som handlar om hur attityder är uppbyggda samt hur en köpprocess gällande en låg-engagemangs-produkt ser ut.

Om det är som Fill säger att attityder är uppbyggda av kunskap, känsla och beteende hur använder sig företagen av denna information för att sälja just deras produkt? Jo, de arbetar med att förstärka en positiv attityd till ett varumärke och förändra en negativ attityd på olika sätt, ett sätt är att använda sig av en  kändis. Att genom en reklamfilm förändra vår kunskap via ny information, beröra oss genom känslor samt få oss att fatta köpbeslutet  och att gå till affären och köpa en viss produkt har företaget kunnat påverka de tre komponenter som attityder är uppbyggda av.

När ett företag såsom Gillette (sändare) väljer att kommunicera (meddelande) med sina kunder via en sportstjärna är det viktigt att det är noga analyserat att det är rätt person till rätt målgrupp (mottagare) (Fill, 2005). Gällande produkter som kräver ett lågt engagemang (se figur 6.6) kan sportstjärnan användas i alla delar i köpprocessen, exempelvis i en TV-reklam som ska väcka medvetenhet, i affären tillsammans med produkten då köpet ska ske samt i den sista delen som bygger på att påminna konsumenten om produkten och dess fördelar. Gillette kommunicerar via tre sportstjärnor som berättar hur högkvalitativa rakhyvlarna är och både väcker medvetenhet och påminner konsumenterna om produkten. Genom att påverka alla tre komponenter som uppbygger attityder kan de förändra och förstärka redan mottagna meddelanden samt förändra med hjälp av dessa sportstjärnor.

 


Då skapandet av attityder uppstår efter själva köpbeslutet i figuren 6.6 har företagen möjlighet att förändra och förstärka attityder både innan, under och efter själva köpbeslutet. Därefter kan det antas lättare att ändra attityder till en produkt som kan inhandlas mer på impuls och inte kräver så lång planering, eftertänksamhet eller risk. Att försöka förändra och förstärka attityder är inte lätt då de är djupt rotade i vårt omedvetna men att använda sig av sportstjärnor kan vara en bra marknadskommunikation gällande låg-engagemangs-produkter. När ett företag kan göra en så enkel och vardaglig pryl som en rakhyvel intressant och därigenom öka konsumentens köplust har företaget lyckats, ett företag måste helt enkelt kunna beröra för att sälja. Sammanfattningsvis kan vi se en klar koppling mellan modellerna (tre-komponent-attityd-modellen och promotions-strategier i samband med låg-engagemangs-produkter) och Gillettes marknadskommunikation. Gillette använder sig av kunskap (information), känsla (trygghet då sportkändisar måna om sitt yttre använder samma produkt) och agerande (observera köptillfällen) för att förstärka och påverka kundens attityd att vilja köpa produkten. Själva promotions-strategin som sker i följande ordning; medvetenhet, attityd, beteende och långsiktigt beteende påverkas av att produkten är en låg-engagemangs-produkt vilket i sin tur påverkar den marknadskommunikation Gillette har valt att använda sig av, (exempelvis masskommunikation som tv-reklamen ovan). 




Vad tycker du om hur Gillette har valt att kommunicera med kunderna?
 Varför är den bra/dålig? Kommentera gärna inlägget!



Kommentarer
Postat av: Simonette

Ni säger på flera ställen att attityder skapas EFTER köpet/användandet. Jag vet inte om jag håller med så där generellt i alla fall. Många produkter bygger vi upp en attityd inför innan vi köper, vilket vi kanske sedan inte gör i alla fall. Många sådana här produkter, typ rakgrejjer (vad vet jag om de?)kanske först väljs när man står framme vid hyllan - och ok, har jag en erfarenhet har jag troligen också en attityd, men annars är det ju först i det ögonblicket valet skall ske. Då undrar jag - varför används inte mer koppling till kändisreklamen på förpackningen och i skyltning i hyllor och butiker? Räcker namnet Gillette för att påminna? Tja, som sagt, det tillhör inte mina vardagsprodukter, men en annan i mitt hushåll säger: "Äsch, det finns annat som är lika bra och dessutom billigare". (Här har man visst inte nått fram då alltså :)

2008-11-16 @ 20:22:12
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: Annika

Mycket bra inlägg! Blir lite mycket att läsa bara - fastän det är intressant- och när teorierna ligger i en annan blogg blir det svårt att koppla samman. Hade varit intressant med reflektioner från någon som faktiskt köper deras produkter.



Jag tillhör ju dessvärre de som INTE gillar Gillettes reklam och tror att de skulle kunna avnvända de reklampengarna till något mkt bättre! (typ, cancerforskning!) Jag använder deras produkter ibland (eftersom jag lånar sambons rakhyvel! typiskt tjejer, eller hur?! :-) - däremot så vet jag att min sambo INTE medvetet väljer Gillette utan han köper det som är billigt, på rea osv... han har alltså INTE blivit berörd av reklamen - alls! Produkterna är bra - men för dyra, enligt honom. Jag gillar inte Gillette på grund av deras tidigare superfjantiga och nästan sexisitiska reklamfilmer där HAN rakar sig och HON åmar sig som en katt i mars... (U wish!)/A

2008-11-16 @ 21:47:21
URL: http://kommunikationskurs.blogg.se/
Postat av: Simonette

En grej till. Min man säger att när dom spelat in reklamen så är killarna rakade innan (troligen av barberare med kniv) och så smetar man på lödder men i rakhyveln sitter garanterat inget blad för ingen kan liksom svoscha sädår fränt med hyveln. Inte en chans säger han! (jamen visst, tänk bara vilket skadestånd man skulle ryka på om Tiger(n) blev riven!)

2008-11-16 @ 22:28:29
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: Kati

Jag kan hålla med er i detta att de inte lyckats helt med sin reklam. Rakhyvlar är svindyrt!! Jag handlar ofta det till min sambo och köper oxå det som är billigast och berörs inte av märket, även att de försöker locka men snygga karlar:)

/K

2008-11-17 @ 12:41:29
Postat av: Sofia K- webmaster

Vad kul att ni kommenterar! Jag skulle jättegärna ha vinklat detta inlägg till att handla om skillnader mellan Gillette Venus reklam och vanlig Gillette rakhyvelreklam!! Men det blev lite brett och vi ville ju prata attityder och förändring.



Simonette: Eftersom vi valt att skriva om låg-engagemangs produkter anser vi att företaget kan påverka innan, under och efter köpet med olika typer av marknadskommunikation. Och eftersom det ofta handlar om produkter som inte kostar så mkt vågar vi konsumenter testa på nya grejer och efteråt skapa en attityd. Det som är intressant med modell 6.6 är att attityd kommer efter beteende enligt Fill.



Annika: Jag håller med om att vi skulle försökt få in förklaring och diskussion om modellerna i bloggen men tyvärr det blev alldeles för mkt text. Hade dock hoppats på att vi skulle fått med tydliga kopplingar till modellerna men vi kämpar på. Ska se om vi kan få in temat sexism i en blogg och då röstar jag för Venusreklamerna i alla fall =)



Tack för visat intresse!!

2008-11-17 @ 13:10:12
Postat av: Sebastian / Sebulba

jag blev uppslukad av det detta inlägg, till helhet så håller jag med om att man måste ha provat produkten för att skapa en relation och en attityd till produkten. skulle själv aldrig köpa något som jag inte använt eller fått tips från en god vän. När det kommer till som Fill (2005) kallar det public realtion marknadsföring när man använder sig mycket av kända personer för att väcka ett intresse av produkten, så tycker jag att det funkar bättre för mig. Att se en prydlig atlet som har en status är mycket bättre modell som jag aldrig har sätt tidigare som rakar sig halv naken NEJ TACK!!!.



Oerhört internsant tack så mycket





Bra eller dåligt?

Nej nu tjejer nu ska en kille som faktiskt har använt och äger allt från bic hyvlar till 2000kr rakapparater säga några visa ord. Gillette må vara dyrare med de håller betydligt mycket längre en sina konkurrenter. Det betyder hos mig i alla fall att jag sliper åka till affären och handla produkten lika ofta (Tid =pengar transport =pengar). Samt att den ger ett överlägset rak resultat över de jag har provat. Det går fort att raka sig med Gillette mycket snabare en rakapparaten och det bli bättre resultat.



Men om man inte har en bra relation till märket så har man inte :D



Det kan inte vara för alla eller hur;D



2008-11-17 @ 13:33:27
URL: http://sebulba.bloggagratis.se/
Postat av: Bus-Majsan

Jag måste bara få säga...

Jag använder Gillette sensor excel. Jag veeet!! Jag är ju tjej, MEN jag har ben, armhålor och andra ställen som behöver "justeras". =)

Som gammal i gemet har jag hunnit prova en del olika märken, bland annat de förbannade BIC hyvlarna som är mer en form av självmordsvariant av rakblad än en rakhyvel. Vax, Näpp inget för mej, jag gillar inte smärta. Billiga hyvlar, låt mej säja så här: MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!! Att dra tre drag på samma ställe med hyveln för att lyckas få bort alla håren på benet är inte speciellt kul när man står dubbelvikt inne i ett trångt duschutrymme. Nä, då vill man att det ska gå snabbt, smidigt och ge ett bra resultat utan bandage och plåster efter behandlingen! Reklamen är alltså INTE det som har gett mej mina åsikter eller lojalitet till märket, utan mina egna erfarenheter. Men jag kan förstå om unga killar, med sina första skäggstrån på hakan faller för reklamen!



En liten parantes är ju att Gillette ofta är det enda märket att välja på i livsmedelsbutikerna, eller hur? Konkurrerande märken är sällsynta, om det inte är livsmedelsbutikens "egna märkesvaror" som finns i samma hylla...eller hur?

2008-11-18 @ 12:05:23
Postat av: Peter

Kanske fler än jag drabbats av telefonförsäljare som vill bjuda på rakhyvlar o -blad. En helt annan approach och enligt mig helt annan kvalitet..



En kusin till mig jobbade ett tag med att just ringa runt och erbjuda rakhyvlar. Det intressanta med det jobbet var att de ringer från Barcelona. Han såg det som en chans att få ett betalt halvår i Spaniens pärla. Antagligen blir det billigare att ha ett gäng svenska ungdomar anställda på spanska villkor än på svenska.



Så, med en liten koppling tillbaka till internationaliseringsfenomenet, nästa gång en försäljare ringer kan ni ju fråga var i världen de sitter..

2008-11-18 @ 22:21:25
Postat av: Peter

En sak jag kom på att jag läste för några år sedan (notera konspirationsteoretikern):



Ny Teknik

Ons 24 maj 2006



Teknikfrågan: Varför blir rakbladen slöa så fort?



Den materialutveckling som skett under lång tid borde väl även ha kommit rakbladstillverkarna till del, men ändå blir bladen snabbt slöa. Varför det? Hur håller man rakbladet vasst? Det undrade den numera orakade Per Eriksson i NyT 2006:12. Här kommer läsarsvar.



I slutet av 1980-talet jobbade jag under en period hos en Schweizisk

firma som tilverkade automatiserade tillverkningslinor i samarbete

med olika kunder. Vid en lunch dök det upp en kund som sysslade med

rakbladstillverkning (i Betlehem, av alla ställen på jorden) för ett

av de stora märkena.

Jag kunde inte låta bli att ställa Pers fråga till honom, eftersom

den redan då var aktuell. Han svarade ärligt att de allra första

moderna rakbladen av tandemtyp hade varit så bra att försäljningen

blev alldeles för liten. Han hade därför fått order om att hitta en

sämre stålkvalitet. En som var tillräckligt bra, men inte alltför

bra.

Och så har det säkert fortsatt.

Gert Carlsson, Linköping



Skarpa verktyg behöver alltid brynas för att inte tappa skärpan. Dra

därför med tummen 20-30 gånger medskärs efter varje rakning. Mer

behövs inte. Jag använder trippelblad. Det innebär att jag bara kan

dra på ena sidan på skäret, men det räcker.

Arne Björling



Ett studiebesök på Sandvik avslöjar att stålet i rakbladen är av

samma kvalitet som används i frässtål för bearbetning av metall, så

kallat snabbstål. Anledningen till att rakbladen blir slöa så fort

beror inte på att bladet slits mekaniskt utan på korrosion. Rakbladen

lämnas ständigt fuktiga, vilket oxiderar eggen så att den blir slö

relativt snabbt. Möjligen kan man förlänga rakbladens livslängd genom

att noggrannt blåsa hyveln torr efter användning.

Johan Hallberg

2008-11-18 @ 22:22:50
Postat av: Anette Johansson

Intressanta reflektioner både från författarna och kommentatörerna! Angående när en attityd uppstår, så är det så att om vi antar att vi aldrig hört talas om Gilettes rakhyvlar, skapar oss någon typ av attityd till dem första gången vi ser dem. Den här attityden kan sedan förändras efter vi använt dem. Men nu är ju Gilette ett känt varumärke och de flesta har nog en attityd till om inte själva produkten, så till varumärket. Redan innan vi köper och använder produkten. Vi kommer att prata mer om det här nästa vecka!

2008-11-20 @ 01:14:33
Postat av: Karl F

Tycker ändå det är intressant hur man lyckas sälja in i stort sett samma produkter som om det vore två helt olika produkter. Jag tänkter på varumärkena Gillette Fusion och Gillette Venus. Reklamen och produkterna är utformade oerhört sexistiskt, men på något vis fungerar det ändå. På så sätt har man lyckats ta ut olika priser på produkterna beroende på målgrupp (tjejer är villiga att betala mer, och marknaden har lägre konkurrens). Man kan därför ta ut högre priser för Gillette Venus trots att det är typ samma kvalitet som Gillette Fusion som är billigare. Är man intresserad av marknadsföring är det självfallet ett intressant grepp som säkert skulle fungera på flertalet andra produkter.

Själv använder jag Gillettes produkter, men köper dem billigare på nätet, ex http://www.timetoshave.se . Prisspridningen mellan butiker och nätbutiker är ganska stor, och ännu större om man ser till nätbutiker i Europa. Tyder på en oerhörd överpris Gillette tar för sina produkter. Å andra sidan är de bra och jag är nöjd ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0