VISA naken man - bra eller dålig kommunikation?



Första intrycket av den här videon är nog för de flesta att den är riktigt rolig. Nästa tanke rör ju då frågor som vem, vad och varför? Vem är källan? Vad är budskapet? Varför har de valt detta sätt att kommunicera med sin målgrupp?

Källan eller avsändaren är tydligen VISA Europe och budskapet är inte alltför tydligt  men visar en man som på sin svensexa, dagen före sitt bröllop, lämnas i öknen, naken för att sedan ta sig tillbaka till civilisationen endast med hjälp av det VISA-kort han har runt halsen.


Varför VISA valt att kommunicera såhär kan det ju finnas mängder av skäl till. Med all säkerhet vill de göra en uppseendeväckande video för att höja sig över det ständiga bruset (brusnonstop). Antagligen vill de också skapa ett humoristiskt inslag som målgruppen kan skratta en stund åt samtidigt som konsumenterna påminns om varumärket VISA. Det som de säkert också är medvetna om är att de i detta läge enbart kunde välja en naken man eftersom en naken kvinna hade sänt ut helt andra budskap, beroende på genusrelaterade frågor. Reklam-makarna var med all sannolikhet insatta i hur en naken kvinna kunde ha uppfattats som utsatt på ett nedvärderande sätt medan en man i denna situation (svensexa) allmänt uppfattas som komisk. På sin hemsida skriver VISA att syftet med reklamen är:

"Filmen visar att du kan köpa allt du behöver med ett Visakort, allt som behövs för att livet ska bli lite enklare. ”Life flows better with Visa” – även när det kör ihop sig."

Kanske behöver det inte vara mer krångligt än så, men tolkningen av budskapet lämnas fortfarande till mottagaren och det innebär att om mottagaren uppfattar budskapet som diskrimerande på ett sexistiskt eller köns-schabloniserande sätt så är det bara att anmäla till ERK eller reklamombudsmannen (RO), så får branschen själv sanera om så behövs. Enligt marknadsföringslagen (MFL) får inte reklam vara vilseledande, aggressiv eller utnyttjande. Reklam ska tydligt ange vem som är avsändare och vad buskapet innebär. Jag tycker att VISA håller sig inom lagens marginal och att reklamfilmen framstår som humoristisk i första hand.

VISA skriver på sin hemsida att kampanjen blivit uppskattad och det kan man ju förstå.

Annelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0