Zoégas – en resa i tid och rum


Nu, alla kaffedrickare, har julkaffet kommit till butikerna. Efter finländare är svenskar det mest kaffeälskande folket i världen. Kaffe skulle kunna kallas för vår svenska nationaldryck. Som ni förstår dricker jag kaffe  (i måttliga mängder) och har blivit helt såld på Zoégas. Jag har dessutom fått en alldeles ny hobby, nämligen att fotografera inne i matbutiken (ICA Maxi, Linköping). För den oinvigde kan det ju verka lite konstigt men pysslar man med marknadskommunikation så är det nog en alldeles normal hobby, hoppas jag (lägg nu inte alltför stor vikt på bildkvalitén, fotograferandet gick snabbt för lite pinsamt är det att fota i matbutiken).

 

 

Det som fascinerade mig var just antal hyllmeter som Zoégas skaffat sig. Placeringen av julkaffet var naturligtvis på sidan i gången där alla går, och även jag tog ett paket i förbigående. Vem vet, det kan ju ta slut… Därutöver hade Zoégas fått stor plats bland övriga konkurrerande kaffesorter. Så här såg det ju inte ut för cirka tio år sedan i kaffehyllan. Vad kan då har hänt för Zoégas i tid och rum?

 

Först lite historik och marknadskommunikation från Zoégas hemsida:

 

 

 

”Med rötter i Italien och ett förflutet i Brasilien, via Tyskland och Danmark till Skåne. En lång resa idag, ett närmast ofattbart äventyr på 1800-talet. Företaget ZOÉGAS historia är historien om en brasiliansk köpman och en liten butik i Landskrona. Året var 1881.

 

När Carlos Zoéga grundade ZOÉGAS på 1800-talet valde han att specialisera sig på mörkrostat kaffe. Inte för att han behövde ett starkare kaffe till sin café latte som säkerligen inte fanns då, utan för att han helt enkelt tyckte att det var godare så. Han hyste ett passionerat förhållande till gott kaffe, en passion som än idag driver oss och som resulterar i att över 60% av allt mörkrostat kaffe som säljs i Sverige kommer från ZOÉGAS. Fortfarande, efter mer än 120 år, är ZOÉGAS Sveriges största specialist på mörkrostat kaffe.

 

Eftersom endast de allra bästa och finaste bönorna kan mörkrostas har mörkrost också blivit ett uttryck för kaffe med hög kvalitet. Som marknadsledare inom mörkrost utvecklar vi ständigt nya mörkrostblandningar för varje smak och gom. Sedan 2006 ingår ZOÉGAS i Nestlé Sverige AB, en av världens största livsmedelskoncerner. ZOÉGAS finns på en restaurang, ett företag, ett café eller i en butik nära dig, var du än befinner dig i Sverige.”

 

På hemsidan kan man läsa om den spännande resa Zoégas gjort och inse att det nog finns en del strategiska marknadsföringsval bakom kulisserna.  Julkaffe började Zoégas tillverka 1986 och varje rostning och tillverkning sker i begränsad mängd och med speciell smak. Julen 2008 har Julkaffet en karaktär av kardemumma.

 

På senaste tiden har vi kunnat se en marknadskommunikation i form av TV-reklam där tittarna via hemsidan kunde bestämma slutet. Sär här såg början av reklamfilmen ut:

 


 

och nu har alltså tittar-tävlingen avgjorts och så här blev det:

 



Så kan det gå om tittarna får avgöra. Svensexa verkar vara ett favoritämne. Det som är intressant här är interaktionen Zoégas vill ha med sina kunder. Genom att uppmana kunderna att göra ett eget slut till reklamfilmen uppmärksammas och påminns konsumenterna om varumärket (brand awareness) och förhoppningsvis kan Zoégas uppfylla de löften om ett kvalitetskaffe som kunderna förväntar sig. En upplevd varumärkesimage har uppstått. En koppling till Grönroos modell av ”service branding process” kan göras (Grönroos, 2007, s 336). Dessutom kan den kund som vill inspireras av spännande kaffenyheter anmäla sig till VIP Z (Zoégas egen vip-klubb) och få nyhetsmail kontinuerligt. Då vi talade om mängden av kund och medlemsklubbar som vi förväntas delta i är nog denna inte absolut nödvändig att joina om man inte är ett fanatiskt zoégas-fan vill säga. För Zoégas del handlar skapandet av en medlemsklubb om att  närma sig sin målgrupp och skapa sig en relation till dem.

 

 

 

Jag skulle vilja påstå att Zoégas har gjort en resa i tid och rum med en kundorienterad marknadsföringsstrategi. En resa i tid avseende tidsepoken från 1800-talet till nutid men också kaffebönans långa resa till Sverige. En resa i rum avseende förändring av varumärkesplacering i konsumenternas sinnen och i varuhusens hyllor. Vad tycker ni?

 

Direktrapporterat från verkligheten i det ständiga bruset (brusnonstop).

Annelie


Kommentarer
Postat av: Peter

Härligt att se spionbilder från mataffären!

/p

2008-11-20 @ 10:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0