Varför namnet brusnonstop?

Varför heter bloggen brusnonstop?

Ja, det undrar vi också. Vår opretentiösa grundtanke var att hitta ett kul namn till en blogg med anknytning till marknadskommunikation, då vi är tre tjejer som läser marknadsekonomprogrammet på Internationella handelshögskolan i Jönköping, och bloggen gör vi i anslutning till studierna. Om ni vill läsa mer om oss (Annelie, Sofia och Sophia) kan du klicka på länken under profilbilden där det står brusnonstop-tjejerna.


Vad har då brus nonstop med marknadskommunikation att göra?
Vi ville fokusera bloggen på den mängd av kommunikation som vi som konsumenter får från marknaden. Oavsett om vi ser den eller inte anstränger sig många företag för att vi, du och jag, ska lägga märke till just deras ansträngningar och påverkas på ett eller annat sätt. Det finns dock anledningar till att vi inte kan se all marknadskommunikation samtidigt och nonstop, förutom de fysiska begränsningarna med människan behov av sömn och hjärnans perceptionsförmåga då vi selekterar det vi hinner och kan se, så är just mängden en del av problemet. Det bildas ett brus där företagen behöver en skarp konkurrensfördel eller uppseendeväckande erbjudande som får mottagaren att urskilja just det specifika företagets produkter eller tjänster. Den feedback som företaget förväntar sig kanske blir annorlunda på grund av det störande bruset. Detta brus finns omkring oss nonstop – 24 timmar om dygnet.


Är det bra eller dåligt med ett konstant brus?

En tinnitus-patient skulle definitivt säga att det är hur dåligt som helst men om vi tänker på definitionen av bra och dåligt utifrån vem som tycker att det är bra eller dåligt blir det mer komplicerat. Ett företag kan ju tycka att det är jättebra med ökade marknadsföringsinsatser som ska leda till ökad lönsamhet medan en konsument som inte tillhör målgruppen kanske upplever marknadskommunikationen negativt. Vad som är bra eller dåligt med den komplexa marknadskommunikationen och ett konstant brus ska vi försöka illustrera under några veckor på denna blogg.


Varför ska jag läsa bloggen?

Ja, antagligen för att du är intresserad av marknadskommunikation och nyfiken på vad just vi hittar i vår omgivning beroende av vilka vi är. Här kommer vi att lägga in olika typer av marknadskommunikation och fundera över varför företagen valt att använda just den typen av kommunikation och hur den påverkar oss. Så det finns alltså flera skäl att just du ska ”stay tuned”. Dessutom finns vi i detta media (Internet) som låter oss agera nonstop och det är ju just det som det handlar om = Brus Nonstop!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0